بلاگ نقره ای

موضوعات علمی، هنری، فرهنگی، سرگرمی و تفریحی

بلاگ نقره ای

موضوعات علمی، هنری، فرهنگی، سرگرمی و تفریحی

  • ۰
  • ۰

برترین‌ها: یک پرسش بزرگ می‌تواند دنیا را تغییر دهد. پرسش‌هایی مانند آن‌هایی که اینشتین از خودش پرسید: «اگر روی یک پرتو نور حرکت کنی، چه چیزی خواهی دید؟» در کتاب اجتناب ناپذیر: درک ۱۲ نیروی فناورانه که آینده ما را شکل خواهد داد، کوین کلی می­نویسد: «پرسیدن بسیار قوی‌تر از پاسخ دادن است.» او توضیح می‌دهد که چگونه فناوری‌هایی که پرسش تولید می‌کنند، در آینده بسیار ارزشمندتر از فناوری‌هایی خواهند شد که پاسخ تولید می‌کنند. او می­نویسد:

«در پایان روز، دنیایی از پاسخ‌های بسیار هوشمندانه، باعث ترغیب به جستجو برای یک پرسش کامل می‌شوند. چه چیزی یک پرسش کامل را می‌سازد؟ بهترین پرسش­ها، پرسش‌هایی نیستند که منجر به پاسخ شوند؛ زیرا پاسخ‌ها در مسیر بی ارزش و فراوان شدن هستند. یک پرسش خوب به اندازه‌ی یک میلیون پاسخ خوب ارزشمند است.»

یک پرسش بزرگ خیلی بیشتر از صد پاسخ ارزش دارد

من از صمیم قلبم با کوین کِلی موافق هستم. پس چه چیزی یک پرسش خوب را می‌سازد؟ بیایید به یک فهرست از کوین کلی نگاه کنیم. لازم به ذکر است که من برای هر توضیح، استعاره‌هایی ساخته ام که بتوانید راحت‌تر درک کنید که چه چیزی یک پرسش خوب را می‌سازد.

۱- پرسش‌های خوب نگران پاسخ‌های درست نیستند

پاسخ‌ها در اعماق ذهن ما دفن شده اند. با این که شاید نتوانیم پاسخ درستی را که به دنبال آن می‌گردیم پیدا کنیم، ولی هرچه بیشتر جست و جو می‌کنیم، پرسش‌های بهتری خواهیم یافت.

ذهن ما مانند یک ساختمان بزرگ با یک راهروی بادگیر طولانی است که در آن راهرو همانند مجموعه‌ای از پرسش­های درون ذهن ماست. هر اتاق در طول راهرو مانند یک فاصله بین افکارمان و پرسش‌ها عمل می­کند. در اینجا هر اتاق یا دارای یک پاسخ است یا پرسشی دیگر!

۲ - یک پرسش خوب را نمی‌توان فوراً پاسخ داد

«با گذر زمان، فضای ابری، ماشین یا هوش مصنوعی (AI) یاد خواهند گرفت که چیزی را که شناخته شده است یا نه، بیان کنند. هنگامی که ماشین پاسخ می‌تواند پاسخ‌ها را تا بی نهایت گسترش دهد، زمان ما برای ساخت پرسش بعدی بسیار محدود است.» – کوین کلی

پاسخ‌های ناشناخته مانند درختانی هستند که در ذهن ما کاشته شده اند، ایده‌ها مانند شاخه‌ها و پرسش‌ها دانه‌های رشد هستند. هرچه دانه بهتر باشد، احتمال شاخه شاخه شدن ایده‌ها بیشتر می‌شود. همان طور که درختان برای رشد نیاز به زمان دارند، پرسش‌های بزرگ نیز همین گونه هستند. با این حال، شما باید ابتدا دانه را بکارید.

۳ - یک پرسش خوب پاسخ‌های موجود را به چالش می‌کشد

یک پرسش بزرگ مانند یک سنگ است و پاسخ‌های موجود مانند پنجره­ی شیشه‌ای هستند. نوآوری و پاسخ‌های جدید با خرد شدن پنجره شیشه‌ای به وسیله­ی سنگ، پدیدار می‌شوند.

یک پاسخ موجود مانند دین است و پرسش بزرگ پاسخ موجود را به چالش می‌کشد. ما باید دیدگاه کنونی خود از دین را به منظور جستجوی یک پاسخ قطعی، به چالش بکشیم.

۴ - یک پرسش خوب، پرسشی است که بعد از این که آن را شنیدید، به شدت می‌خواهید پاسخش را بیابید، درحالی که قبلاً اهمیت نمی‌دادید

یک پرسش بزرگ مانند دنبال کردن یک خرگوش سفید درون یک سوراخ خرگوش است و پرسش همان سوراخ است. شما هیچ آگاهی قبلی از وجود سوراخ نداشتید، با این حال هر چه بیشتر سقوط می‌کنید، تمایل شما برای پاسخ بیشتر می‌شود.

تصور کنید یک در را در تمام مدت زندگی تان می‌بینید، با این حال هرگز آن را باز نکرده اید، زیرا دستگیره ندارد. یک پرسش بزرگ مانند دستگیره دری است که از ناکجاآباد ظاهر می‌شود. شما با باز کردن در، از یک واقعیت کاملاً جدید آگاه شدید. با عبور از در متوجه می‌شوید که در دیگری نیز هست. اگرچه، این در هم دستگیره ندارد.

۵ - یک پرسش خوب یک کاوش است

زندگی مانند فضاست که ما دقیقاً نمی‌دانیم چه چیزی آن بیرون هست. کاوش پرسش‌های چه می‌شود اگر ... همانند یک شاتل است که ما را به اعماق ناشناخته‌ها می‌برد.

همچنین یک پرسش بزرگ مانند یک اقیانوس است. اقیانوس دارای عمیق‌ترین قسمت است؛ بنابراین یک پرسش نیز دارای عمیق‌ترین قسمت است.

یک پرسش بزرگ خیلی بیشتر از صد پاسخ ارزش دارد

۶ - یک پرسش خوب، پرسشی است که پرسش‌های خوب زیاد دیگری را تولید می‌کند

یک پرسش خوب مانند یک کتابخانه­ی پر از کتاب است که هر کتاب منجر به پرسش‌های بزرگ بیشتری می‌شود. از طرف دیگر یک پرسش خوب مانند عدد پی است. پی را نمی‌توان به عنوان یک کسر یا پاسخ معمولی بیان کرد. همان طور که رقم‌های پی بدون هیچ الگویی، همین طور ادامه پیدا می‌کنند، پرسش­ها نیز می‌توانند دنباله­ بی پایانی از پرسش­های جدید تولید کنند.

۷ - یک پرسش خوب را نمی­توان پیش بینی کرد

ما نمی­توانیم پرسش‌های بزرگ را پیش بینی کنیم. همان طور که گوگل نمی‌تواند دقیقاً پیش بینی کند که شما بیست سال دیگر از حالا، چه کاری انجام خواهید داد؛ به چه چیزی فکر خواهید کرد و چه احساسی خواهید داشت.

همان طور که نمی‌توانیم با پرسیدن این که فکر بعدی ما چه چیزی خواهد بود، فکر بعدی خود را پیش بینی کنیم، نمی‌توانیم پرسش­های بزرگ را هم پیش بینی نماییم. اگر می‌توانستیم، آن‌ها پاسخ بودند، نه یک پرسش!

۸ - یک پرسش خوب نشانه­ی یک ذهن آموزش دیده است

ماهی که در آب زلال شنا می‌کند مانند ذهن یک بچه است و آب زلال مانند پرسش‌های بزرگ هستند که به وسیله­ی پاسخ‌ها گل آلود نشدند. ذهن یک بچه مانند یک ذهن آموزش دیده است.

یک ماهی که در آب کثیف شنا می­کند، مانند ذهن یک بزرگسال است و آب کثیف مانند پاسخ‌های قبلی هستند که جلوی پرسیده شدن پرسش‌ها را می‌گیرند. ذهن بزرگسال مانند یک ذهن آموزش ندیده است، یک ذهن با این درک که همه پاسخ‌ها را دارد.

۹ - یک پرسش خوب پاسخ خود را اصلاح می‌کند

یک پرسش بزرگ مانند تولد یک بچه است. تولد پاسخی را آشکار نمی‌کند، با این حال چیز بهتری را آشکار می­کند آن هم پرسش‌های جذاب‌تر است! به عبارت دیگر یک پرسش بزرگ مانند یک وقفه بین نُت‌های موسیقی است.

یک پرسش بزرگ خیلی بیشتر از صد پاسخ ارزش دارد

۱۰ - یک پرسش خوب ممکن است آخرین کاری باشد یک ماشین یاد می­گیرد انجام دهد

«یک پرسش خوب چیزی است که انسان برای آن ساخته شده است» – کوین کلی

در اینجا به جای استفاده از استعاره، اجازه دهید یک کتاب از داگلاس آدامز به نام راهنمایی مسافران بین راهی به کهکشان را برایتان توضیح دهم. برای جلوگیری از لو رفتن زیاد داستان، تنها یک مثال از اولین کتاب مجموعه آدامز را استفاده می‌کنم.

در کتاب، آشکار شد که شماره­ی ۴۲ پاسخ پرسش غایی زندگی و جهان هستی است و همه چیز به وسیله‌ی یک ابر رایانه­ی عظیم به نام تفکر عمیق محاسبه می‌شد. پاسخ در یک دوره­ی ۵/۷ میلیون ساله برای محاسبه و بررسی پاسخ، تولید شد. رایانه پاسخ داد که این پاسخ به نظر بی معنی می‌آید، زیرا موجوداتی که به او دستور دادند، هرگز نمی‌دانستند که پرسش چه بوده است. همان موجود دوباره از تفکر عمیق خواست تا یک پرسش غایی تولید کند که ابررایانه گفت نمی ­تواند. با این حال، تفکر عمیق گفت که طراحی یک رایانه بسیار قوی تر، می‌تواند کمک کند.

درنهایت، اجازه دهید شما با یک پرسش نهایی تنها بگذارم. این پرسش بزرگ من است و همواره مرا مجذوب می‌کند. «چه می ­دیدید اگر می‌توانستید یک نور را بر روی فاصله بین افکارتان بتابانید؟» – دکتر جیمی شوانت

منبع: lifehack

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی