بلاگ نقره ای

موضوعات علمی، هنری، فرهنگی، سرگرمی و تفریحی

بلاگ نقره ای

موضوعات علمی، هنری، فرهنگی، سرگرمی و تفریحی

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پیش از شروع بهتر است توجه داشته باشید که هیچ یک از این روش‌ها جهت سواستفاده و یا آسیب رساندن به مخاطب نیست. در حقیقت این مقاله به شما کمک می‌کند تا به روش‌های روانشناسی بر روی اطرافیان خود تاثیرگذار باشید بدون این که به آن‌ها تهاجم کنید تا مجبور به کاری شوند و یا احساس بدی در آن‌ها ایجاد شود.

 

۱۰- از او منتفع شوید

داستانی حکایت از این دارد که یک‌بار بنجامین فرانکلین می‌خواست بر مردی تاثیرگذار باشد که از قضا آن مرد فرانکلین را دوست نداشت. او از آن مرد درخواست کرد که کتاب ارزشمند و نادری را به او قرض دهد و پس از گرفتن کتاب با مهربانی از او سپاس‌گذاری کرد. در نتیجه آن مرد که هرگز دوست نداشت با فرانکلین صحبت کند تبدیل به دوست خوب او شد. به گفته خود فرانکلین: «هنگامی که کسی به شما مهربانی کرده یا لطفی در حق‌تان می‌کند، انجام یک محبت دیگر نسبت به شما برایش ساده‌تر از کسی است که شما به او محبت کرده باشید»

influence (8)

 

دانشمندان این نظریه را بر روی دو گروه از افراد امتحان کردند و به نتیجه مشابهی رسیدند. هر چند که در نگاه اول به نظر می‌رسد که زمانی که شما به شخصی نفعی می‌رسانید و کاری برای کسی انجام می‌دهید انتظار دارید آن فرد ارزش کار شما را بداند و بیشتر شما را دوست داشته باشد، اما تحقیقات چیزی متفاوت را اثبات کرده‌اند. زمانی که شما برای شخصی کاری انجام می‌دهید در نتیجه تمایل شما به آن شخص بیشتر می‌شود و این بدان دلیل است که ما کارهای خود را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و هنگامی که به شخصی نفعی می‌رسانیم برای خود دلایل و توجیهی پیدا می‌کنیم و در نتیجه دلایل فرض شده قاعدتا به آن شخص علاقه‌مند خواهیم شد.

 

۹- هدفی بالاتر را نشانه بگیرید

گاهی از این ترفند به عنوان در ورود به مذاکره در برخوردهای رو در رو یاد می‌شود. شما کار را با مطرح کردن یک درخواست بزرگ و حتی غیرمنطقی از فرد آغاز کنید. پیش از مطرح کردن می‌دانید که پاسخ مخاطب به احتمال زیاد منفی است و پس از شنیدن پاسخ منفی درخواست خود را تعدیل کرده و خواسته اصلی خود را مطالبه کنید.

 

influence (7)

 

فرد از انجام ندادن درخواست اول شما احساس بدی خواهد داشت حتی اگر درخواست شما بی‌دلیل و غیرمنطقی باشد. بنابراین زمانی که پس از مدتی شما خواسته کوچک‌تر و عقلانی‌تری دارید احساس می‌کند که باید به شما کمک کند. دانشمندان این نظریه را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که بسیار کارآمد است.

 

۸- در مکالمه از اسم شخص یا عنوان او استفاده کنید

دیل کارنگی، نویسنده کتاب «چگونه بر دوستان خود پیروز شویم و بر مردم تاثیرگذار باشیم» بر این باور است که استفاده از نام فرد در مکالمه بسیار با اهمیت است. نام هر فرد در هر زبانی زیباترین صدایی است که دوست دارد بشنود. نام فرد بخشی از هویت اوست و شنیدن آن از زبان مخاطب به معنای پذیرفته شدن حضور فرد و اعتبار اوست در نتیجه احساس مثبتی را در فرد ایجاد می‌کند.

 

influence (3)

 

استفاده از یک عنوان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ایده مطرح شده این است که زمانی که شما مانند نوع خاصی از افراد رفتار می‌کنید کم کم به آن شخص تبدیل خواهید شد، شاید این نظریه یک پیش‌گویی ساده به نظر برسد. برای تاثیرگذاری بر روی افراد می توانید آنها را به آن‌چه که در حقیقت می‌خواهید باشند ارجاع دهید در نتیجه ذهن او درگیر روش‌ها و مزایای تبدیل شدن به فرد مورد نظر شما خواهد شد. برای مثال می‌توانید فرد را دوست من خطاب کنید و یا در محیط کاری فرد را به عنوان ارشد و مدیر خود بنامید. البته این شاخ در جیب فرد گذاشتن عواقبی هم دارد که بهتر است مراقب باشید.

 

۷- چاپلوسی کنید

شاید این ترفند در دید اول بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما محققان طی بررسی‌های خود بر روی عکس العمل افراد در برابر چاپلوسی دریافتند که نکات و هشدارهای مهمی در این زمینه وجود دارد. چاپلوسی بیش از حد معقول، بسیار آسیب رسان است.

 

influence (6)

 

به بیان ساده افراد همواره در تلاش هستند در زمینه افکار و احساست خود در یک حالت متعادل باشند. بنابراین زمانی که شما تملق فردی را می‌گویید که اعتماد به نفس بالایی دارد او این تعریف را صادقانه دیده و احساس راحتی بیشتری با شما می‌کند اما در موردی که فرد اعتماد به نفس پایینی داشته باشد این چاپلوسی می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد و حتی در برابر تمجید شما از خود حالت تدافعی بگیرد. آن چه که از این نظریه برداشت می‌شود پررنگ کردن و تمجید کردن از نقاط قوت افراد است به خصوص نقاط قوتی که خود فرد از آن آگاه است و به آن می‌بالد.

 

۶- معکوس رفتار کنید

رفتار معکوس که اغلب به عنوان تقلید شناخته شده است کاری که برخی از مردم به طور طبیعی انجام می‌دهند. نمونه ساده آن زمانی است که کسی با ما با صدای بسیار آرام صحبت می‌کند. اغلب به صورت ناخودآگاه صدای ما هم از حالت معمول پایین‌تر می‌آید. استفاده از این مهارت در واقع بروز رفتاری شبیه آفتاب‌پرست است. کپی کردن رفتار و الگوهای بیان افراد اگر آگاهانه و ظریف انجام شود، می‌تواند روشی عالی برای یک رابطه دوستانه و موثر است.

محققان با مطالعه‌ای که در این زمینه انجام دادند دریافتند که افراد به مقلدین خود احساس بهتری دارند و از آن جالب‌تر در عموم مردم این دیدگاه وجود دارد که افرادی که رفتارهای آن‌ها مورد تقلید قرار می‌گیرد رفتارهای بهتر و مقبول‌تری دارند و الگو برداری از شیوه آن‌ها موجب می‌شود احساس خوشایندی داشته باشند. این اعتبار به آن‎‌ها اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و در نتیجه شادتر هستند و ارتباطات بهتری را مدیریت می‌کنند و کمتر کسی را از خود می‌رانند.

 

۵- درخواست خود را در زمان خستگی فرد بیان کنید

زمانی که فرد خسته است احتمال بیشتری وجود دارد که درخواست یا بیانیه شما را بپذیرد. در زمان خستگی، فقط بدن از لحاظ فیزیکی خسته نیست بلکه ذهن هم از لحاظ سطح انرژی و تحلیل‌گری در پایین‌ترین نقطه قراردارد. بنابراین زمانی که شما از فرد خسته درخواستی دارید معمولا پاسخ قطعی نمی‌شنوید بلکه انجام کار را به فردا و یا زمانی دیگر موکول خواهد کرد. درواقع برای این که زودتر از چالش شما نجات پیدا کند قول می‌دهد که بعدا خواسته شما را برآورده سازد.

 

Couple Mimicry

 

نظیر چنین تجربه‌ای را اغلب ما در کودکی داشته‌ایم! پیش از خواب بهانه‌گیری می‌کردیم و درخواست‌هایی از والدین داشتیم که با وعده زمان بیداری مهار می‌شد. نکته این‌جاست که افراد معمولا نسبت به حرفی که زده‌اند و قولی که داده‌اند احساس تعهد دارند و در زمانی که شرایط خستگی برطرف شد خواسته شما را دنبال خواهند کرد.

 

۴- پیشنهادی را مطرح کنید که فرد نمی‌تواند رد کند

کار را با پیشنهادهای کوچک و کم زحمت آغاز کنید. حتی می‌توانید در مورد چند تصمیم‌گیری که انجام دهید نظر موافق فرد را جویا شوید وقتی فردی شروع به کمک کردن به شما می‌کند احتمال زیادی دارد که این کار را ادامه دهد و شما می‌توانید به تدریج درخواست‌های بزرگتری را مطرح کنید. دانشمندان این نظریه در خصوص بازاریابی تست کرده‌اند و به نتایج مثبتی رسیده‌اند. آن‌ها در آغاز از مردم خواستند که برای حمایت از جنگل‌ها و محیط زیست موافقت خود را اعلام کنند که یک درخواست به نسبت ساده و بدون دردسر است. حال متقاعد کردن این گروه موافق برای خرید محصولاتی که حامی محیط زیست هستند بسیار آسان‌تر و پر بازده‌تر است. روانشناسان معتقدند که فاصله درخواست‌ها هم بسیار با اهمیت است در واقع فرد نباید یکی پس از دیگری مورد هجوم قرار بگیرد اگر درخواست اول را مطرح کردید چند روز صبر کنید و سپس به سراغ درخواست بعدی بروید.

 

۳- ساکت باشید

زمانی که مخاطب حرف اشتباهی می‌زند و تفکر اشتباهی دارد سعی نکنید او را اصلاح کنید. کارنگی در کتاب مشهور خود بیان کرده است که گوشزد کردن اشتباهات افراد در مکالمه معمولا غیرضروری است و اغلب موجب خاتمه یافتن یک مکالمه خوشایند می‌شود. در حقیقت زمانی که می‌دانید مخاطب شما در اشتباه است یک راه موثر وجود دارد تا مکالمه مودبانه را مدیریت کنید.

 

influence (1)

 

ایده بسیار ساده‌ای است به جای استدلال به دقت گوش کنید و نقطه مشترک و نقطه شروعی برای بحث خود پیدا کنید با تاکید بر توافق نظری که با هم دارید موضع و شرایط خود را توضیح دهید و مسائل را شفاف سازی کنید در این حالت فرد تمایل بیشتری به شنیدن حرف‌های شما دارد و حتی به طور ناخودآگاه شما اجازه خواهد داد که بر تفکراتش نفوذ کنید و برخی موارد را اصلاح کنید.

 

۲- آن‌چه را که می‌گویند تایید و تکرار کنید

یکی از کارآمدترین روش‌هایی که می‌توانید بر افراد تاثیر بگذارید نشان دادن این است که حرف آن‌ها را می‌فهمید و منظور و احساس آن‌ها را درک می‌کنید که موجب ایجاد حس همدلی میشود. یک روش برای نمایش این حس همدلی صحه گذاری و تکرار حرف‌ها و نقطه نظرهای مخاطب است. مطالعات نشان داده است وقتی روانشناسان به طور موثر به حرف بیماران خود گوش می‌دهند، بیماران ارتباط بهتری برقرار کرده و تفسیر صادقانه و شفا‌ف‌تری از شرایط خود ارائه می‌دهند.

 

influence (4)

 

به طور کلی زمانی که افراد یک گوش شنوا برای حرف‌های خود پیدا می‌کنند احساس امنیتی بیشتری دارند در نتیجه ارتباط بهتری شکل می‌گیرد و احتمال پذیرفته شدن نظرات و خواسته‌های شما بیشتر خواهد بود.

 

۱- با حرکات سر مخاطب خود را تایید کنید

دانشمندان دریافته‌اند که تکان دادن سر در هنگام گوش دادن به معنای موافقت با نظر و بحث مطرح شده، می‌تواند در برقراری ارتباط بهتر موثر باشد. هم‌چنین زمانی که شما با حرکت سر مخاطب خود را مدام مورد تایید قرار می‌دهید، احتمال زیادی وجود دارد که به صورت ناخودآگاه در هنگام صحبت شما او نیز با انجام حرکت مشابه، عقاید و نظرات شما را تایید کند.

  

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰


 

 

آیا می‌دانستید فقط با ۲۰٪ کارکرد کلیه‌ هایتان هم می‌توانید زندگی طبیعی داشته باشید؟ به همین دلیل ممکن است برای مدتی طولانی متوجه تخریب تدریجی کلیه‌ هایتان نشوید. گاهی‌ اوقات حتی عادت‌های بسیار متداول می‌تواند موجب آسیب رسیدن به کلیه‌ هایتان شود و ممکن است وقتی مشکل تشخیص داده شود، دیگر خیلی دیر شده باشد.

 
کلیه‌های ما عضوی فوق‌العاده هستند. آنها هورمون ترشح کرده، خون را تصفیه کرده، موادمعدنی را جذب کرده، تولید ادرار کرده و توازن اسیدی-قلیایی بدن را حفظ می‌کند. زندگی کردن بدون کلیه‌ها ممکن نیست و چینی‌ها آن را خاستگاه انرژی حیاتی بدن می‌دانند.

 
مراقبت از کلیه‌ها هم‌ردیف مراقبت از سلامت عمومی بدنتان است. اگر می‌خواهید در تمام طول عمرُ کلیه‌هایتان به خوبی برایتان کار کنند، در زیر به عادت‌های مضر برای آن اشاره می‌کنیم:

 
 
۱. عادت مصرف نوشابه ــ طبق تحقیقی که روی کارمندان دانشگاه اوساکا در ژاپن انجام گرفت، مشخص شد که نوشیدن دو یا بیشتر نوشابه در روز (چه رژیمی و چه عادی) می‌تواند با بالا رفتن احتمال بروز بیماری‌های کلیوی در ارتباط باشد. این تحقیق روی ۱۲۰۰۰ کارمند انجام گرفته و  میزان پروتئین یافت‌شده در ادرار آنهایی که میزان بالایی نوشابه در روز مصرف می‌کردند، بالاتر بود. وجود پروتئین در ادرار یکی از نشانه‌های اولیه تخریب کلیه‌هاست اما اگر در این مرحله تشخیص داده شود، می‌تواند از آن پیشگیری کرد.
 

 
۲. سیگار کشیدن ــ سیگار کشیدن با بیماری آترواسکلروز (تصلب شراین) در ارتباط است. باریک و سخت شدن رگ‌های خونی بر تامین خون برای اندام‌های حیاتی بدن ازجمله کلیه‌ها اثر می‌گذارد. طبق یک تحقیق کشیدن دو سیگار در روز برای دوبرابر کردن سلول‌های اندوتلیال موجود در خون کافی است. این یک هشدار برای تخریب رگ‌هاست. تحقیقات بسیار زیادی کشیدن سیگار را با مشکلات کلیوی مرتبط دانسته‌اند.

 
 
۳. کمبود ویتامین B6 ــ دنبال کردن یک رژیم‌غذایی سالم برای سلامت عملکرد کلیه‌ها خیلی مهم است. براساس تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه مری‌لند انجام گرفته است، کمبود ویتامین B6 خطر ابتلا به سنگ‌کلیه را بالا می‌برد. برای عملکرد خوب کلیه‌ها باید در روز حداقل 1.3 میلی‌گرم ویتامین B6 مصرف کنید. غنی‌ترین منابع این ویتامین ماهی، نخود، جگر، سیب‌زمینی و سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌ها غیر از مرکبات هستند.

 
 
۴. ورزش نکردن ــ ورزش یک راه عالی دیگر برای محافظت از کلیه‌هایتان است. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت مشخص شد که زنانی که بعد از یائسگی ورزش می‌کردند تا ۳۱٪ کمتر به سنگ‌کلیه مبتلا شدند. به طور کل حفظ وزن سالم احتمال سنگ‌کلیه را کاهش می‌دهد.

 
 
۵. کمبود منیزیم ــ اگر به اندازه کافی به بدنتان منیزیم نرسانید، کلسیم به  درستی در بدن جذب نشده و در جایی انباشته می‌شود که این می‌تواند منجر به اضافه‌بار کلسیم و ایجاد سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، از سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و آجیل استفاده کنید. آوکادو نیز منبعی بسیار عالی از منیزیم است.
 

 
۶. اختلال خواب ــ همه ما یک خواب خوب در شب را دوست داریم. کلیه‌هایمان هم همینطور. اختلالات خواب مزمن می‌تواند منجر به بیماری‌های کلیوی شود. باید بدانید که بافت کلیه‌ها در طول شب تجدید می‌شوند و به همین دلیل اختلال خواب می‌تواند به طور مستقیم به آنها آسیب برساند.

 
 
۷. ننوشیدن آب کافی ــ کلیه‌ها برای اینکه بتوانند به درستی عمل کنند، باید به آنها آب برسد. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، سموم در خونتان جمع می‌شود زیرا مایعات کافی برای بیرون کشیدن آنها از طریق کلیه‌ها وجود ندارد. توصیه می‌شود که در روز حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید. چک کردن رنگ ادرار روش خوبی برای تشخیص کم‌آب شدن بدن است.
 

 
۸. خالی نکردن به‌موقع مثانه ــ وقتی احساس می‌کنید باید به دستشویی بروید، معطل نکنید. نگه داشتن ادرار در مثانه اصلاً کار درستی نیست چون اگر به طور منظم ادامه پیدا کند، می‌تواند فشار وارد بر کلیه‌ها را زیاد کرده و موجب نارسایی کلیه شود.

 
 
۹. مصرف بالای سدیم ــ نمک برای بدن حیاتی است اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشارخونتان را بالا برده و فشار زیادی به کلیه‌هایتان وارد کند. نباید در روز بیشتر از 5.8 گرم نمک مصرف کنید.

 
 
۱۰. مصرف زیاد کافئین ــ معمولاً خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم در روز کافئین مصرف می‌کنیم. در بسیاری از نوشیدنی‌ها و سوداها کافئین وجود دارد و قبل از اینکه بدانید فشارخونتان بالا رفته و کلیه‌هایتان شروع به شکایت می‌کنند.
 

 
۱۱. سوء‌مصرف داروهای مُسکِن ــ معمولاً خیلی زود به سراغ مسکن‌ها می‌رویم، آن هم به میزان بالا و در زمان نامناسب. وقتی درد دارید، ساده‌ترین فکر این است که یک مسکن بخورید اما بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. همه داروها عوارض‌جانبی دارند و خیلی از آنها به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند. بااینحال مصرف بعضی داروها برایتان لازم است که بهتر است به مورد بعد رجوع کنید.
 

 
۱۲. مصرف نامنظم داروها ــ فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ دو مشکل متداول هستند که معمولاً در اثر سبک‌زندگی و رژیم‌غذایی بد ایجاد می‌شود. اگر به آن مبتلا هستید، مراقب آسیبی که می‌توانند به کلیه‌هایتان برسانند باشید و از اعضای بدنتان با مصرف به‌موقع داروهای تجویزشده برایتان، محافظت کنید.
 

 
۱۳. مصرف زیاد پروتئین ــ براساس تحقیق دانشگاه هاروارد، بالا بودن میزان پروتئین در برنامه‌غذایی، می‌تواند به کلیه‌ها ضرر برساند. آمونیا یکی از محصولات فرعی است که در اثر هضم پروتئین در بدن تولید می‌شود - سمی که کلیه‌های پُرکارتان باید آن را خنثی کنند. هرچه مصرف پروتئین شما بیشتر باشد، فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد شده و این مسئله به مرور زمان موجب ضعف عملکرد آنها می‌شود.

 
 
۱۴. عدم رسیدگی به‌موقع به بیماری‌ها و عفونت‌ها ــ همه ما خیلی اوقات بیماری‌های کوچکی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را نادیده می‌گیریم اما این می‌تواند به کلیه‌هایمان آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است که کسانیکه به خوبی از خود مراقبت نکرده و استراحت کافی برای درمان بیماری‌هایشان  ندارند، دچار مشکلات کلیوی می‌شوند. 

 
 
۱۵. سوء‌مصرف نوشیدنی‌های الکلی ــ سموم موجود در الکل نه‌تنها به کبدتان آسیب می‌رساند، بلکه روی کلیه‌هایتان نیز اثر منفی دارد. یک راه برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی، مصرف نکردن نوشیدنی‌های الکلی است. 
       
  
  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰

 

شاید بگویید هیچ کسی نیست که هیچ نقصی نداشته باشد و بتواند تمام این ویژگی ها را با هم داشته باشد، اما این واقعیت ندارد. مردان زیادی هستند که این ویژگی ها را به حد کمال ندارند، ولی به اندازه ای دارند که بتوانند زن زندگیشان را خوشحال کنند. و این همان حدی است که شما به داشتن این ویژگی ها نیاز دارید. به حدی که همسرتان را خوشحال و شاد نگه دارید.

 

1. صداقت – ولی نه بیش از حد نیاز!

زن ها نمی خواهند که همسرشان در مورد مسائل مهم به آنها دروغ بگوید. آنها می خواهند بخش مهمی از زندگی همسرشان، حتی مهمترین بخش آن باشند. یک زن می خواهد بداند در زندگی همسرش چه می گذرد و می خواهد که مرد زندگی اش به او اعتماد داشته باشد. برای یک زن آنها یک روح در دو بدن هستند، زندگی او و مرد زندگی اش یکی است. او می خواهد مرد زندگی اش طوری عمل کند که مجبور نباشد به خاطر کارهایی که کرده به او دروغ بگوید، اگر غیر از این باشد نشان دهنده این است که خطایی صورت گرفته است که باید پنهان شود.

اما او همیشه و تحت هر شرایطی لازم نیست حقیقت را بشنود. گاهی لازم است در مورد چیزهای سطحی و بی اهمیتی مثل اینکه رنگ جدید مویش چقدر به او آمده، و اینکه اضافه وزنش زیاد به چشم نمی آید  یا اینکه موهای کوتاهش قشنگترش کرده اند به او دروغ بگویید. همه ما گاهی زشت می شویم، ولی دلمان نمی خاهد کسی این مسئله را به رویمان بیاورد.

 

2. درک – او دوست ندارد مجبور باشد همه چیز را خودش برایتان توضیح دهد.

او می خواهد که او را به طور کامل بشناسید. چرا؟ زیرا تنها آن موقع است که او را به خاطر خودش دوست خواهید داشت. همه ما گاهی نیاز به تایید این موضوع داریم که ارزش دوست داشته شدن را داریم. خود واقعی ما، نه آن کسی که دیگران فکر می کنند هستیم. حتی اگر به این تایید نیازی نداشته باشید نیز، از آن خوشحال خواهید شد.

این که کسی را داشته باشید که شما را درک کند به این معنا است که کسی را دارید که شما را همان طور که هستید می شناسد و در نتیجه سوء تفاهم و عدم درک متقابل به وجود نمی آیند. زمانی که طرفین همدیگر را می شناسند و درک می کنند به بخشی از وجود یکدیگر تبدیل می شوند.

 

3. توجه – او می خواهد بداند که برای شما اهمیت دارد.

این که کسی برای شما اهمیت قائل شود بدین معنا است که شما در زندگی تنها نیستید. بیشتر مردم مجبور هستند خودشان به خودشان توجه کنند و حقیقت این است که این اصلا کار ساده ای نیست. ما همیشه توانایی و آمادگی ذهنی لازم برای توجه به خودمان را نداریم. گاهی چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روانی توانایی اینکه همیشه از خودمان مراقبت کنیم را نداریم و این دقیقا همان زمانی است که بیشترین نیاز را به توجه داریم.

او انتظار دارد زمانی که به شما نیاز دارد در کنارش باشید و در به دوش کشیدن بار مشکلاتش شریک شوید. شاید به نظر شما خودخواهانه بیاید، ولی او می خواهد شما زندگی اش را کمی آسانتر کنید. ولی خوب این را هم در نظر داشته باشید که او نیز در مقابل، زمانی که هیچ کس دیگری کنارتان نخواهد بود شما را تنها نخواهد گذاشت و در کنارتان باقی خواهد ماند. این معامله ای عادلانه است، نیست؟


به ادامه مطلب مراجعه کنید...

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰


 

خیلی چیزها هست که ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود؛ پس دیگر با تصمیمات اشتباهی که برای شامتان می‌گیرید، اوضاع خوابتان را بدتر نکنید.

 
همه دوست دارند که قبل از خواب چیزی بخورند اما اینکه تصمیم بگیرید چه بخورید، تاثیر قابل‌توجهی بر خوابتان دارد. بااینکه خوردن بعضی غذاها کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید، خیلی از غذاها (مثل غذاهای چرب) می‌تواند به کلی خوابتان را بر هم بزند.

 
اگر می‌خواهید شب‌ها با آرامش کامل بخوابید، از خوردن این ۱۰ ماده‌غذایی قبل از خواب خودداری کنید:
 

 
۱. بستنی: شاید خوردن یک کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!
 
بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به این ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن موادغذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود. بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.

 
 
۲. کرفس: شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد: کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتام هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید. 


به ادامه مطلب مراجعه کنید...

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰

اگر می خواهید مرد جذّابی باشید، به توصیه های زیر عمل کنید:

گره ابروهایتان را باز کنید!
احساس اولیه زنان به شما، در همان سه ثانیه ابتدایی دیدار شکل می گیرد. پس دیدار خود را با یک لبخند شروع کنید. علاوه بر تاثیر مثبت، روحیه شما را بهتر و استرس تان را کمتر و سیستم ایمنی تان را تقویت می کند و در کاهش فشار خون تان موثر است.

فقط برای مردان ۱

 

 ول معطّل نباشید!
افرادی که دستاوردهای زیادی دارند، نسبت به کاری که انجام می دهند، شور و اشتیاق زیادی دارند. یکی از راه های پیدا کردن کاری که واقعا به آن علاقه دارید، این است که ببینید در کودکی چه چیزی را دوست داشته اید و چه چیزی شما را به هیجان می آورده است؟

فقط برای مردان ۲

 

آیه ی یاس نخوانید!
داشتن نگرشی مثبت، به سلامتی بدن هم کمک می کند. همچنین علائم افزایش سن را کاهش می دهد و باعث سریع تر شدن روند بهبود بیماری می شود. به این که چه اتفاقی در زندگی تان می افتد، توجه کنید و برای بهتر شدن آن ها برنامه بریزید.

فقط برای مردان ۳

 

 مانکن باشید!
با ورزش از نظر ذهنی قوی تر می شوید، بهتر می خوابید و سلامت روانی بالاتری خواهید داشت. پنج روز در هفته، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا مرد قوی تری باشید.

فقط برای مردان ۴

 

به ادامه مطلب رجوع کنید

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰


 

ویندوز 10 در مرحله اول قصد دارد تا تمرکز از دست رفته روی ماوس و کیبورد را بازگردانده و محیط کاربری آشناتری فراهم کند؛ اما این تنها تغییر ویندوز جدید مایکروسافت نسبت به نسخه قبلی نیست. در این مطلب 14 قابلیت جدید ویندوز 10 را آورده‌ایم که در ویندوز 8.1 از انجام آن ناتوان بودید.
 

یک – دستیار صوتی هوشمند کورتانا

cortana-windows-10

کورتانا نام خود را از بازی محبوب Halo به ارث برده و اولین بار هم در ویندوزفون مایکروسافت ظاهر شد. خوشبختانه حالا کورتانا به ویندوز دسکتاپ نیز آمده و می‌توانید برای موارد مختلف از او کمک بخواهید. از جمله قابلیت‌های این دستیار صوتی می‌توان به پیش‌بینی آب و هوا، تنظیم یادآور، مسیریابی، اطلاعات در مورد شخصیت‌های مشهور، انجام تنظیماتی مانند وای‌فای و بلوتوث و یا حتی پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی اشاره کرد. همچنین می‌توانید در تنظیمات کورتانا فراخوانی آن با گفتن “هی کورتانا!” را نیز فعال کنید تا دسترسی به آن ساده‌تر شود.


دو – چسباندن پنجره‌ها به گوشه تصویر

windows-10-snap-to-corners

احتمالاً از قابلیت چسباندن پنجره‌ها به لبه‌های چپ یا راست مطلع هستید که امکان کار همزمان با دو اپلیکیشن را فراهم می‌کند. در ویندوز 10 این قابلیت بهبود یافته و مخصوصاً برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر حالا قادرید تا پنجره‌ها را به گوشه‌ها بچسبانید و از 4 اپلیکیشن همزمان استفاده کنید. کافیست پنجره را از نوار عنوان گرفته و به گوشه دلخواه بکشید. این‌کار همچنین با کلیدهای ترکیبی ویندوز+نشانگر ماوس نیز قابل انجام است. البته کماکان می‌توانید به شیوه سنتی پنجره‌ها را به لبه‌ها نیز بچسبانید.


به ادامه مطلب رجوع فرمایید

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰


 

بالاخره همه ما کم و بیش استرس داریم ولی چگونگی مقابله با آن در افراد مختلف، متفاوت است. مدیریت استرس می‌تواند یک ابزار قوی برای حفظ و ارتقای سلامت باشد. راهکار‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها داشتن رژیم غذایی مناسب است.

غذاها از چند طریق باعث کاهش استرس می‌شوند؛ مثلا غذای دلچسبی مانند یک لیوان ذرت مکزیکی، سطح سروتونین را که یک ماده‌ میانجی شیمیایی آرامش‌بخش در مغز است، افزایش می‌دهد. برخی غذاها هم می‌توانند سطوح کورتیزول و آدرنالین را که هورمون‌های استرس‌زای بدن هستند، کاهش دهند. در این مطلب با خوراکی‌های ضداسترس آشنا می‌شوید.
 


1. کربوهیدرات


همه کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند مغز سروتونین بیشتری تولید کند. برای تامین بلندمدت ترشح این ماده ‌شیمیایی آرامش‌بخش، بهتر است از کربوهیدرات پیچیده استفاده کنیم زیرا هضم و جذب آنها بیشتر طول می‌کشد. انتخاب‌های مناسب شامل غلات کامل، انواع نان، پاستا و غلات آماده صبحانه‌ هستند. همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده با تثبیت سطوح قندخون باعث احساس تعادل در بدن می‌شوند.
 


2. مرکبات


مرکبات منبع غنی ویتامین C هستند. مطالعات نشان داده است این ویتامین می‌تواند سطوح هورمون‌های استرس را تعدیل کند و باعث ارتقای سیستم ایمنی شود. در یک مطالعه نشان داده شد اگر افرادی که فشارخون بالایی دارند، قبل از انجام کارهای پراسترس، ویتامین C مصرف کنند، مقدار فشارخون و سطوح کورتیزول (هورمون استرس) در بدنشان در حد طبیعی باقی می‌ماند.
 


3. اسفناج

کاهش سطح منیزیم در خون، می‌تواند باعث سردرد و خستگی شود که از نشانه‌های استرس است. یک فنجان اسفناج کمک می‌کند مقدار دریافت منیزیم خود را افزایش دهید. اگر اسفناج دوست ندارید، سایر سبزی‌های برگ سبز، سویای پخته‌شده و فیله ماهی قزل‌آلا نیز غنی از منیزیم هستند.



4. ماهی


برای اینکه بتوانید استرستان را کنترل کنید، از ماهی‌های چرب استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی از قبیل ماهی آزاد و ماهی تن، جلوی تشدید استرس را می‌گیرد و می‌تواند برای بیماری‌های قلبی، افسردگی و نشانگان پیش از قاعدگی (PMS) مفید باشند. برای اینکه دریافت خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 داشته باشید، مصرف 90 گرم ماهی چرب حداقل 2 بار در هفته را در برنامه خود قرار دهید.
 


5. چای


نوشیدن چای می‌تواند آرامبخش باشد. در یک مطالعه افرادی که 4 فنجان چای در روز به مدت 6 هفته مصرف کردند، با افرادی که نوشیدنی دیگری استفاده می‌کردند، مقایسه شدند. افرادی که چای می‌نوشیدند، احساس آرامش و سطوح پایین‌تر کورتیزول (هورمون استرس) پس از موقعیت‌های استرس‌زا را گزارش کردند.



6. پسته


پسته و سایر مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند. خوردن روزانه یک مشت پسته، گردو و بادام ممکن است به کاهش کلسترول، التهاب عروق قلب و احتمال بروز دیابت کمک و از شما در برابر اثر استرس محافظت کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آجیل، کالری زیادی دارد و در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد.



7. آووکادو


یکی از بهترین راه‌های کاهش فشارخون بالا، مصرف پتاسیم کافی است و نصف آووکادو دارای پتاسیم بیشتری از یک موز متوسط است. با توجه به اینکه آووکادو غنی از چربی و کالری است، حد متعادلی از این ماده غذایی را میل کنید.



8. بادام


بادام سرشار از ویتامین‌هاست. ویتامین E که برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است و ویتامین‌های گروه Bکه شما را در برابر حملات استرس یا افسردگی مقاوم‌تر می‌کند. روزانه یک‌چهارم لیوان بادام خام به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.
 


9. سبزی


سبزی‌های خام می‌توانند استرس را از طریق کاملا مکانیکی کم کنند. خوردن کرفس یا هویج باعث حرکت زیاد فک می‌شود که می‌تواند به رفع تنش و استرس کمک کند.



10. شیر


یکی دیگر از کاهنده‌های استرس در زمان خواب، نوشیدن یک لیوان شیر ولرم است. تحقیقات نشان می‌دهد که کلسیم، اضطراب و نوسانات خلقی مرتبط با نشانگان پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. البته استفاده از شیر بدون چربی یا کم‌چرب توصیه می‌شود.
 


وعده قبل از خواب


مصرف کربوهیدرات هنگام خواب می‌تواند ترشح ماده شیمیایی سروتونین از مغز را سریع‌تر کند و باعث شود خواب بهتری داشته باشید. از آنجا که مصرف غذای سنگین قبل از خواب می‌تواند باعث سوزش سر دل شود، از غذاهای سبک استفاده کنید.


 

مکمل‌های گیاهی


مکمل‌های گیاهی بسیاری هستند که ادعا می‌شود کاهنده استرس هستند. یکی از بهترین موارد مطالعه شده، علف چای (چای کوهی) است که فواید زیادی برای افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ولی به‌نظر می‌رسد مکمل‌های گیاهی می‌توانند باعث کاهش علائم اضطراب شوند. سنبل‌الطیب نیز گیاه دیگری است که گفته می‌شود اثر آرام‌بخش دارد.
 


ورزش


علاوه بر رژیم غذایی، یکی از بهترین راهکارهای کاهش استرس، ورزش است. ورزش‌های هوازی باعث افزایش گردش خون و انتقال اکسیژن می‌شود و باعث خواهد شد بدن مواد شیمیایی به نام اندورفین ترشح کند که احساس آرامشی را در انسان ایجاد می‌کند. 30 دقیقه ورزش هوازی 3 تا 4 بار در هفته توصیه می‌شود.

با رعایت رژیم‌غذایی صحیح، کامل و متنوع و مصرف مواد‌غذایی‌ای که نقش بیشتری در کاهش استرس دارند، تا حدودی می‌توان از میزان استرس و تنش‌های روانی که امروزه بسیاری از افراد جامعه دچار آن هستند، کاست.

منبع: salamat.ir

  

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰


دروغ های عجیب


بسیاری از ما خود را توجیه می کنیم و گاهی با خودمان روراست نیستیم. همه ما تاحدی این کار را انجام می دهیم که از تلاش و اشک و مشقت احتمالی دوری کنیم. این کار واقعا انتخاب راحت ترین راه است. اما با این کار فرصت کسب شهرت و قدرت واقعی را از خود می گیرم. دروغ گفتن مانعی برای موفقیت و انجام دقیق کار است. پس به 9 دروغی اشاره می کنیم که احتمالا به خودتان می گویید و در اثر آنها، از موفقیت حقیقی دور می شوید.

 


1 - هرگز نباید شکست بخورم

مردم همیشه نگران شکست خوردن هستند. حق هم دارند، زیرا شکست همه چ یز را خراب می کند. شما به خودتان می گویید که نباشد شکست بخورم. واقعیت این است که بهترین موسسان شرکت ها همگی با شکست آشنا هستند و همه آنها تجربه اش کرده اند، هرچند ممکن است خیلی در مورد آن صحبت نکنند، اما آنهایی که در موردش صحبت می کنند همگی یک پیغام مشترک دارند: شکست، یک تجربه آموزنده بوده است.

جی کی رولینگ، نویسنده مجموعه کتاب های هری پاتر، از ترس اینکه نتواند حتی خوراک فرزندانش را تامین کند تا حد خودکشی پیش رفته بود، اما ایستادگی کرد و اکنون با فروختن بیش از 400 میلیون جلد از کتابش، دومین زن ثروتمند انگلستان است، پس به هر شکستی به عنوان یک آجر برای بنای موفقیت بنگرید.

 

 
2 - فقط به یک شانس نیاز دارم

به محض آنکه این دروغ را بگویید، موفقیت را فقط تجسم می کنید. مشکل اینجاست که احتمال رخ دادن این موقعیت براساس شانس، برنده شدن در یک قرعه کشی است. یک نکته دیگر نیز در اینجا وجود دارد؛ شما خودتان را با این فکر که همه برنده ها به راحتی برنده شده اند و هیچ تلاشی برای دستیابی به آن نکرده اند، فریب می دهید.

فکر می کنید آنها شانس آورده اند و هرگز مجبور نبوده اند با فقر فلج کننده، رقابت ناعادلانه و کار سخت و کمرشکن دست و پنجه نرم کنند، اما واقعیت کاملا چیز دیگری است. برای موفقیت، صبر و طاقت، اراده، پشتکار و بصیرت لازم است. شاید براساس شانس ممکن باشد یک موقعیت مناسب و قابل توجه برای تان اتفاق بیفتد، اما همین طور نشستن و دست روی دست گذاشتن باعث نمی شود نتیجه ای حاصل شود.

محال است که بدون شکست زندگی کنید، مگر اینکه در زندگی خیلی محتاط باشید، اما درواقع، در این صورت نسبت به آن قوتی که شاید تصادفا شکستی هم متحمل می شدید، اصلا زندگی نکرده اید.

 

 
3 - جرئتش را ندارم

ترس را به ذهن خودتان راه داده اید و نمی توانید یک جهش شجاعانه انجام دهید. شما به دروغ به خودتان می گویید که ترس شما را به عقب می کشد. اگر شما مدیر هستید از مشکلات کارکنان تان دوری می کنید، زیرا شجاعت مواجهه با آن را ندارید، پس ممکن است به کارتان صدمه بزنید یا وقتی که در یک رابطه عاطفی برای ازدواج هستید، ممکن است ترس اجازه ندهد احساس واقعی تان را به طرف مقابل ابراز کنید و همین باعث شود آن فرد را از دست بدهید.

شما در هر تجربه ای که دیگر ترس را در مقابل خود نبینید، قدرت، جرئت و اعتماد را به دست می آورید. شما می توانید به خود بگویید من با وجود این ترس، زندگی کرده ام، پس می توانم بر هر چیز دیگری که پیش بیاید، غلبه کنم.

 

 
4 - باید همه چیز را خودم انجام بدهم

اگر با این سخن خودتان را فریب بدهید، دیگر نمی توانید افراد درجه یک گروه را که واقعا موثر هستند در کنار خود داشته باشید. اگر بر این کار اصرار کنید، در نهایت به دخالت افراطی در امور دیگران محکوم می شوید. شما هیچ گاه بر اهیمت وفاداری، اعتماد و اطمینان آنها غلبه نخواهید کرد. این فقط در مورد افراد گروه تان نیست، بلکه در مورد ارتباطات بیرونی کاری تان نیز صدق می کند. برای اینکه در کارتان موفق باشید باید ارتباط برقرار کنید، همکاری کنید و تقسیم وظایف و کار کرده و بخشی از امور را به دیگران محول کنید.


 
5 - باید منتظر بمانم تا بهترین لحظه فرابرسد

تصور می کنید یک موقعیت بسیار عالی وجود خواهد داشت که شما به آن چنگ می زنید و از آن یک موفقیت فوق العاده خواهید ساخت. شما مجبورید که همین طور منتظر بمانید تا آن لحظه موعود فرا برسد. اگر گوتنبرگ بر این نگاه و رویکرد اصرار کرده بود، ما هیچ وقت ماشین چاپ نداشتیم!

به تعویق انداختن امور، به امید یک موقعیت خاص، عادت بسیار بدی است که باعث می شود کاری را که باید پریروز انجام می دادیم، به پس فردا موکول کنیم!

 


6 - به اندازه کافی باهوش نیستم

آیا شما فکر می کنید انسان های موفق واقعا باهوش بوده اند؟ شاید تعجب کنید اگر بدانید که فقط 25 درصد موفقیت این افراد به خاطر ضریب هوشی آنها بوده است، 75 درصد بقیه به دلیل خوش بینی، هوش هیجانی و توانایی شان در ارتباط برقرار کردن با افرادی بوده که در حیطه کاری شان موفق محسوب می شدند.

اگر شما هم این دروغ را به خود می گویید، ابتدا سعی کنید توانایی های ارتباطی و هوش هیجانی تان را بسنجید، سپس خود را به خاطر نداشتن هوش و شایستگی های رسمی سرنزش کنید. توانایی کاربردی در روابط اجتماعی باعث موفقیت یک مدیر اجرایی می شود. امیدواری نیز یک استعداد به حساب می آید.

 


7 - شخصیت متناسبی ندارم

اگر فکر می کنید شخصیت تا این حد مهم است، دوباره فکر کنید! به بهترین داستان های موفقیت در این سیاره نگاهی بیندازید. نگرش های بسیار جالبی در مورد شخصیت افرادی که موفقیت های فوق العاده داشته اند، وجود دارد. فرقی نمی کند درون گرا هستید یا برون گرا، فقط اعتماد به نفس تان را بسنجید؛ این چیزی است که واقعا اهمیت دارد.

 


8 - هرگز پول کافی نداشته ام

شاید شما به خودتان این دروغ را می گویید که همه افراد موفق پول بسیاری برای شروع داشته اند و به همین خاطر انجام دادن و دست یافتن به همه چیز برای شان راحت بوده است، اما پول فراوان نمی تواند باعث موفقیت یک پروژه شود. به جای اینکه از کمبود موجودی مالی تان شکایت کنید، به سایر عواملی فکر کنید که باعث موفقیت یک پروژه می شود. برنامه ریزی، تعیین هدف کردن و تشکیل گروه، بعضی از این عوامل هستند.

 


9 - کاری که من انجام می دهم خوب است، پس همین را ادامه می دهم

این استدلال از اساس نادرست است، زیرا می تواند منجر به رکود شود. این هم یک دروغ خطرناک دیگر است. جهان هر لحظه در حال تغییر است و نتایجی را برای رقیبان شما در بازار کارتان به همراه دارد. این امر، درآمد شما را که می تواند نتیجه یک راه حل موثرتر و نوآورانه تر باشد، کاهش می دهد. این پویایی دنیای کسب و کار است.

اگر شما در یک روند یکنواخت و عادی کاری مألوف گیر کنید، هرگز به موفقیت نخواهید رسید. موفقیت برای افراد خنثی و بی حرکت کمتر رخ می دهد، حتی اگر آنها در خانواده ای ثروتمند متولد شده باشند، بنابراین این مورد هم تضمینی برای موفقیت نیست. تجربه نشان داده اراده، پشتکار، شجاعت و بصیرت، عواملی هستند که واقعا در موفقیت موثرند. زمان آن رسیده که دیگر به خودتان دروغ نگویید. اگر مسیرتان را تغییر ندهید، مدام در همین موقعیتی که هستید، درجا می زنید.

 مجله همشهری تندرستی

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰


 

تاثیری که همان اول بر طرف می گذارید تا آخر عمر یادش می ماند. در حالت اغراق آمیزش این است که این برخورد اول تعیین کننده نوع و ادامه یا عدم ادامه و شکل گیری رابطه خواهد بود. به هر حال این واقعیتی است که ذهن در طول برخورد اول، مدام مشغول ارزیابی و بررسی طرف برای تصمیم گیری درباره ادامه ارتباط است.

بنابراین خواه در زندگی اجتماعی و خواه در محیط کار، مهم است بدانید چگونه در اولین برخورد تاثیر بگذارید. این مقاله نکات مفیدی را برای شما فراهم می کند:
 


- وقت شناس باشید
کسی که برای اولین بار با شما ملاقات می کند هیچ علاقه ای به شنیدن عذر و بهانه های دیر آمدن شما ندارد. برنامه ریزی کنید که چند دقیقه زودتر در محل حاضر باشید. کمی وقت برای ترافیک احتمالی یا اشتباه در مسیر کنار بگذارید. زود رسیدن خیلی بهتر از دیر رسیدن با سری افکنده است و این اولین قدم برای تاثیر خوب اولیه است.
 


- لبخند بزنید
قیافه های جدی و خشک ترسناکند. لبخند بزنید. این لبخند برایتان تبلیغ خواهد بود. البته برای احتیاط باید یادآوری کنیم لبخندی که دائمی باشد قیافه را شبیه دلقک های خوشحالی که از همه چیز زندگی راضی هستند می کند. پس فقط گهگاه و به موقع لبخند بزنید. مثلا درست لحظه مواجهه با آدم ها یا گاهی که به جمله ای می رسد که قابل تایید است و قبول دارید.

همینطورکه سر تکان می دهید لبخند بزنید تا تاکیدتان را بیشتر کند و دوست داشتنی تر شوید یا وقتی طرف دارد از خودش حرف می زند این کار را بکنید. لبخند خداحافظی را هم هیچ وقت یادتان نرود. اگر یادتان رفت یعنی فاتحه همه لبخندها و همه زحمات را خوانده اید. لب هاتان را کمی بکشید، جوری که روی صورتتان دیده شود نه فقط توی دلتان و جوری که خودتان بدانید. فقط اگر عروسی در دلتان راه افتاده کمی لب ها را جمع تر کنید.
 


- خودتان باشید، راحت باشید
اگر احساس ناراحتی کنید یا معذب باشید، طرف مقابل هم عصبی می شود و آن برداشت اشتباه شکل می گیرد. اگر آرام و مطمئن باشید، او هم احساس راحتی می کند و همه چیز مهیای تاثیر خوب شما بر او می شود.


به ادامه مطلب مراجه فرمایید...


  

  • وبگاه نقره
  • ۰
  • ۰

 

آیا به دنبال یادگیری زبان جدیدی هستید؟ می خواهید روش های آشپزی و یا کار با آلات موسیقی را بیاموزید؟ و یا اینکه درک بهتری از کتابی که می خوانید داشته باشید؟ برای اینکه بتوانید به این مهم دست یابید ابتداً باید بدانید که مغزتان به چه شیوه ای کار می کند؟ همچنین خوب است که به شما یادآور شوم که شیوه یادگیری در انسانهای مختلف، کمی متفاوت است با این حال می توان با تکیه بر شباهت های موجود استراتژی کار آمدی را برای بهبود عملکرد مغز بکار گرفت. در ادامه مطلب،۶ نکته مهم در این باره را با شما به اشتراک می گذارد که شما را به مطالعه آنها دعوت می کنیم فقط سوال اصلی این است که آماده جهش در میزان یادگیریتان هستید یا نه؟!

 

۱- اطلاعات را زمانی که دیداری باشد بهتر یاد می گیریم

چند لحظه ای به این فکر کنید: نیمی از قدرت مغز شما به چشمانتان و پردازش اطلاعاتی که دیده اید صرف می شود. نیم دیگر آن نیز مسئولیت کنترل عملکردهای بدن شما را بر عهده می گیرد. مشاهده این قابلیت را دارد تا تمام حس های مختلف ما در در حین دریافت اطلاعات، بکار وا دارد، در واقع مغز ما قادر است که نظر مان نسبت به یک اتفاق از خوردن تا رانندگی و …. را تغییر دهد. از دیگر یافته های شگفت آور در مورد مشاهده این است که مغز نوشته ها را همچون عکس در مغز ثبت می کند. در واقع زمانی که شما این پاراگراف را می خوانید مغزتان تما مطالب را به عنوان عکسی ذخیره می کند و اطلاعات را به این شیوه کسب می کند. پس حال می دانیم  مغز ما اطلاعات دریافتی را به عکس تبدیل می کند حال می توان به راحتی تصور کرد که چگونه مغزمان می تواند راحتر و ساده تر عکس ها را به عنوان اطلاعات دریافت کند به این معنا که به جای تبدیل، مستقیماً عکس ها را به خورد مغزمان دهیم. علاوه بر اینها مغز ما نسبت به آن چیزهایی که حرکت می کنند نیز توجه بیشتری می کند لذا می توان انیمیشن را موثرتر از عکس دانست، در کل می توان تایید کرد که  عکس ها و انیمیشن ها بهترین دوستان مغز در زمینه یادگیری هستند.

اقدام عملی: بهتر است فلش کارت هایی را خریداری و یا بسازید و عکس ها و تصاویر مرتبط با موضوعی که قصد یادگیری آن را دارید روی آن قرار دهید. استفاده از رنگ های متفاوت و نمودار می تواند بر یادگیری سریعتر شما تاثیر بگذارد.

 

۲- عکس های بزرگ بهتر از جزئیات در ذهن ما باقی می ماند – ارتباط بین موضوعات یادگیری انها را ساده می کند

وقتی قرار است اطلاعات و مفاهیم جدید بی شماری را یاد بگیرید قطعاً در حجم گسترده ی جزئیات آنها غرق خواهید شد. یکی از راه های موثر در جلوگیری از فرو رفتن در چنین باتلاقی می تواند بکارگیری عکس های بزرگ به عنوان مرجع اصلی یادگیری جزئیات باشد. زمانی که به دنبال یادگیری مفاهیم جدید هستید استفاده از عکس های بزرگ احتمالاً می تواند توان یادگیری مغز شما را چندین برابر کند چرا که مغز ما در یادگیری مفاهیم جدید، تمایل بالایی در دریافت جان کلام و مساله اساسی به جای جزئیات دارد پس طبیعی تر این است که طبق روش مغزمان بازی را ادامه دهیم. از طرفی زمانی که مغز اطلاعات جدید را دریافت می کند، اگر سابقه ای هر چند جزئی در ارتباط با موضوع جدید بداند، بهتر می تواند آن را یاد بگبرد. پس اینجاست که جان کلام ارزش بیشتری پیدا می کند در واقع اگر قبل از یادگیری موضوعات جدید، هسته ی اصلی آن موضوع را بیاموزید بهتر می توانید در آینده بر روی جزئیات آن تمرکز کنید چرا که مغز می تواند جزئیات جدید را به هسته اصلی موضوع ارتباط دهد و آن را بهتر بیاموزد. در کل می توان گفت ذهن ما موضوعات مرتبط به هم را بهتر در خود نگه می دارد.

اقدام عملی: دیاگرام بزرگ و یا صفحه ای از دست نوشته هایی که عکس بزرگ را که قبلا دیده اید توصیف می کند تهیه کنید. و در طول یادگیری های خود جزئیات را به آن اضافه کنید. این عمل جزئیات را به موضوع اصلی مرتبط می کند و می تواند جزئیات را بهتر به شما بیاموزاند.

 

۳- تاثیر خواب بر یادگیری غیر قابل انکار است

مطالعات نشان می دهد خواب شبانه در خلال یادگیری مطالب جدید می تواند تاثیر بسزایی در یادگیری آن موضوع، داشته باشد. در مطالعه انجام شده کسانی که مهارت جدیدی را آموخته اند پس از ۱۲ ساعت و خواب شبانه مناسب، تا ۲۰٫۵ درصد عملکرد بهتری در به یاد آوری موضوعات داشتند این در حالی است که کاربرانی که نخوابیده اند و پس از چهار ساعت مورد تست قرار گرفتند تنها ۳٫۹ درصد از مطالب را توانسته اند به یاد بیاورند. چرت زدن های گاه و بی گاه روزانه نیز می تواند به مانند خواب شبانه در یادگیری تاثیر گذار باشد، مطالعه انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، نشان داد که شرکت کنندگانی که پس از اتمام یک کار چالشی، چرت زده اند بسیار بهتر از کسانی که این خواب کوتاه را نداشته اند، توانسته اند آن کار چالشی را مجدداً،  بهتر و سریعتر انجام دهند. خواب قبل از آموختن و یادگیری نیز به همان میزان می تواند مفید واقع گردد. دکتر متی واکر محقق و استاد دانشگاه کالیفرنیا در این باره تاکید دارد که خواب مغز ما را به مانند یک اسفنج خشک که آماده دریافت آب است، برای یادگیری موضوعات جدید آماده می کند.

اقدام عملی: بهتر از مطالبی که قصد آموختن آنها را دارید را قبل از خواب و چرت زدن بیاموزید. پس از بیدار شدن از خواب هر آنچه را که از موضوع بیادتان مانده بنویسید.

 

۴- کمبود خواب به طور قابل توجهی توانایی مغز در یادگیری را کاهش می دهد

محرومیت از خواب چیزی ترسناک است چرا که ما هدف کلی از خواب را نمی دانیم و تنها زمانی که به آن نیاز داریم آن را اجابت می کنیم! اگرچه نمی توان صراحتاً گفت خواب چه تاثیری بر روی ما و زندگیمان می گذارد با این حال می توان گفت که کمبود آن چه ضررهایی به بدن و مغز ما وارد می کند. محرومیت از خواب باعث می شود تا ما در مسیر امن حرکت کنیم در واقع ما را از انجام هر گونه ریسکی باز می دارد و ما را وادار می کند که در مسیر عادت هایمان رفتار و عمل کنیم. بی خوابی منجر به ضرر جسمی به ما نیز می شود چرا که بی خوابی عاملی تاثر گذار در پایین آوردن سطح عملکرد اجزای بدن است. طبق تحقیقات انجام شده محرومیت از خواب تا ۴۰ درصد از توانایی مغز در یادگیری نسبت به زمانی که خوب خوابیده ایم می گذارد. عکس زیر تاثیرات بی خوابی بر روی قسمت های مختلف بدن را نشان می دهد:

مطالعات دانشگاه پزشکی هاروارد نشان می دهد که تا ۳۰ ساعت بعد از یادگیری مفهوم تازه بسیار حیاتی است چرا که بی خوابی در این بازه می تواند تمام آن چیزی را که یاد گرفته ایم به باد هوا دهد.

اقدام عملی: شب زنده داری مداوم را بی خیال شوید! مطالعات خود را به روز منتقل نمایید و سعی کنید خواب روزانه و شبانه کافی و منظم داشته باشید. دقت کنید که بی خوابی بعد از یادگیری نیز باعث می شود هر آنچه که آموخته اید به راحتی فراموش کنید.

 

 ۵-  تاثیر آموزش توسط دیگران بر روی یادگیری

مغز ما در یادگیری موضوعاتی که توسط دیگران به ما آموزش داده می شود عملکرد بهتر از خود نشان می دهد و نگاه و تمرکز بهتری بر اطلاعات جدیدی دریافتی می گذارد. در واقع ما مطالب جدید را بهتر سازماندهی می کنیم و به شکل بهتری آن را به یاد خواهیم آورد بویژه در بیاد آوری قسمت های مهم آن، عملکرد بهتری از خود نشان خواهیم داد. در مطالعه انجام شده بین دو گروه: خود خوان و دیگری یعنی مورد آموزش قرار گرفته مشخص گردید کسانی که توسط فرد دیگری آموزش دیده بودند مهارت بالاتری در به یاد آوری و یادگیری از خود نشان داده اند. بالعکس ان نیز صادق است و شما می توانید موضوعات تازه یاد گرفته شده را با آموزش به دیگران بهتر درک و به خاطر بسپارید.

اقدام عملی: آنچه را که یاد گرفته اید در لپ تاپ و یا وبلاگ خود بنویسید. نوشتن در مورد آنچه که یاد گرفته اید علاوه بر اینکه به دیگران کمک می کند تا چیزی یاد بگیرند، به شما نیز کمک می کند تا مطالب را به یاد بسپارید.

۶- مطالب مختلط و در هم آمیخته بهتر در ذهن ما جای می گیرند
وقتی شما با تمرین و فوکس بر موضوعی به دنبال یادگیری آن با یک روش خاص هستید هستید باید بدانید که در مسیر غلطی حرکت می کنید که به گفته پرفسور UCLA دیک اشمیت آن را می توان حالت بلوک پراکتیس نامید. (block practice) به عنوان مثال فرض کنید که برای چند ساعت مداوم، تاریخ مطالعه می کنید و یا تمرینات تنیس انجام می دهید. اشمیت به این شیوه عملکرد اعتقادی ندارد لذا روش دیگری موسوم به اینترلیو (interleave) یا میکس را معرفی می کند که اقدام به اختلاط اطلاعات و مهارت های مختلف، که به دنبال یادگیری آنها هستید، می کند؟! محقق دیگر UCLA باب جورج این روش را در آزمایشهایی مطالعه کرده است. یکی از تست ای او در مورد آموزش فن های هنری با نمایش یک سری عکس و تصویر بر روی صحنه نمایش بود. ابتدا عده ای را با نمایش ۶ عکس از یک استایل خاص نقاشی مورد آزمایش قرار داد و این شیوه را برای استایل بعدی نیز ادامه داد این روش همان روش بلوک پراکتیس است. با این حال به گروه دیگری عکس هایی در بردارنده استایل متفاوت را نشان داد که با هم مخلوط شده بودند سپس آن دو گروه مورد امتحان قرار گرفتند که در تشخیص استایل و سبک نقاشی ها، گروه اینترلیو نمرات در حدود ۶۰ درصد را تصاحب کردند در حالی که گروه بلوک پراکتیس چیزی بیشتر از ۳۰ درصد امتیاز کسب ننمودند.

جالب است بدانید که ۷۰ درصد از شرکت کنندگان روش بلوک پراکتیس تاکید کرده بودند که این روش در یادگیری آنها بسیار موثر بوده است! عجیب نیست که ما همه کار خواهیم کرد تا روشی که به فهم سریعتر ما کمک کند، برگزینیم از همینرو بهتر است بدانید که محققان UCLA معتقدند که روش مخلوط سازی اطلاعات می تواند توانایی طبیعی ما را برای تشخیص الگوها به بازی وارد کند. پس باید چه کار کرد؟

اقدام عملی: همانطور که گفته شده تمرینات خود را به صورت میکس و مخلوط شده دنبال کنید. فرض کنید می خواهید زبان خارجی جدیدی را یاد بگیرید بهترین کار این است که خود را در مراحل مخلوط شده: گوشی دادن (لیسینسگ)، خواندن (ریدینگ)، نوشتن (رایتینگ) قرار دهید و از اصرار بر تمرین یک مورد خاص به طور مستمر اجتناب کنید. همچنین اگر قصد یادگیری تنیس دارید به جای کار بر روی یک تمرین خاص چنذین حالت مثلا بکهند، فورهند و.. را دنبال کنید.

با به کارگیری روش های فوق می توان امیداوار بود که مغزمان بهتر از گذشته در یادگیری مطالب عمل کند. در .اقع اگر بدانیم چطور مطالعاتمان را مدیریت کنیم می توانیم بگوییم که نصف راه یادگیری را طی کرده ایم.

  • وبگاه نقره